Toyota zadbała też o dodatkowe źródło energii w samochodzie hybrydowym. Mowa tu o systemie optymalizacji pracy silnika spalinowego, który utrzymuje go w najkorzystniejszym zakresie obrotów. Silnik spalinowy napędza koła, ale nadmiar energii jest gromadzony w baterii. To wpływa na obniżenie spalania i mniejsze zużycie silnika.
Podstawową funkcją baterii jest dostarczanie energii do silnika elektrycznego napędzającego samochód. Nie jest to jej jedyne zadanie. Energię z baterii czerpią również wszystkie urządzenia pokładowe – od elektrycznej regulacji szyb i lusterek po multimedia, klimatyzację i systemy bezpieczeństwa czynnego. Dzięki temu kierowca może korzystać z klimatyzacji czy radia podczas dłuższego postoju bez włączania silnika spalinowego.
Obecne od ponad 25 lat na rynku hybrydy Toyoty nie raz udowodniły swoją trwałość i niezawodność. Dotyczy to również baterii, które zostały tak zaprojektowane, by zachować sprawność przez cały okres eksploatacji samochodu.
Ważnym elementem układu hybrydowego Toyoty jest również konwerter, który podnosi napięcie elektryczne do wartości wymaganej przez mocny silnik elektryczny. To powoduje, że napięcie baterii trakcyjnej może być nawet 3 razy mniejsze od napięcia silnika.
Tak na przykład w 4. generacji układu hybrydowego z silnikiem 1.8 pracuje motor elektryczny o mocy 53 kW i napięciu 600 V, do którego zasilania dzięki użyciu konwertera wystarcza bateria o napięciu zaledwie 202 V. To pozwala zastosować dużo mniejszą i lżejszą baterię, a jednocześnie silnik może pracować przy niższym natężeniu prądu, co przekłada się ograniczenie strat energii.