Wideorozmowa z doradcą
Konfiguruj swoją Toyotę
Umów się na przegląd - jesteśmy otwarci

Yaris Hybrid w zimowych warunkach elektryczny przez 77% czasu jazdy

Wyniki badań Politechniki Poznańskiej i Krakowskiej

2021-05-19

Ekspertci Politechniki Poznańskiej i Krakowskiej potwierdzili wysoką wydajność napędu hybrydowego występującego w nowym Yarisie. Jak wykazały badania, w mieście w warunkach zimowych samochód ten może nawet przez 77,6% czasu jazdy i na 66,1% pokonanej trasy poruszać się w trybie elektrycznym. W cyklu mieszanym uwzględniającym jazdę po autostradzie czas jazdy w tym samym trybie sięga 52%, co odpowiada 32,5% dystansu.

Pod koniec 2020 roku i na początku 2021 roku dwa zespoły naukowe – Politechniki Poznańskiej i Politechniki Krakowskiej – przeprowadziły badania efektywności energetycznej Toyoty Yaris Hybrid w warunkach zimowych. Testy wykazały, że w mieście hybrydowy Yaris przez większość czasu i na większości dystansu korzysta z bezemisyjnego trybu elektrycznego. W cyklu mieszanym, uwzględniającym również jazdę po autostradzie, hybrydowy Yaris poruszał się bezemisyjnie przez ponad 30% drogi i ponad 50% czasu jazdy.

Wyniki badań obu zespołów były bardzo zbliżone. Niewielkie różnice między nimi mogły wynikać m.in. z różnych warunków atmosferycznych panujących podczas jazdy testowej, ruchu panującego na drodze, jak również stylu jazdy kierowców.

Wyniki badań ekspertów Politechniki Poznańskiej

Z badań przeprowadzonych przez zespół Politechniki Poznańskiej wynika, że nowy hybrydowy Yaris może nawet przez 77,6% czasu jazdy i na 66,1% pokonanej trasy poruszać się w trybie elektrycznym. Taki wynik naukowcy uzyskali podczas jazdy po mieście w trybie ECO.

Test RDE Toyoty Yaris Hybrid – badanie Politechniki Poznańskiej Udział bezemisyjnej jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym – najlepsze wyniki Tryb ECO
Trasa miejska Trasa podmiejska Cykl mieszany
Udział trybu EV w przejechanej trasie [%] 66,1% 41,0% 37,3%
Udział trybu EV w czasie przejazdu [%] 77,6% 41,6% 41,4%

Badania pokazały też, że w dynamicznym trybie POWER Yaris Hybrid również bardzo efektywnie wykorzystuje tryb elektryczny. Najlepsze wyniki, jakie uzyskał w mieście, to 76,8% czasu jazdy i 61,1% przejechanej drogi.

Test RDE Toyoty Yaris Hybrid – badanie Politechniki Poznańskiej Udział bezemisyjnej jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym – najlepsze wyniki Tryb POWER
Trasa miejska Trasa podmiejska Cykl mieszany
Udział trybu EV w przejechanej trasie [%] 66,1% 35,6% 35,9%
Udział trybu EV w czasie przejazdu [%] 76,8% 36,2% 41,9%

Przeprowadzone przez Politechnikę Poznańską badania zostały wykonane zgodnie z warunkami testu RDE i objęły drogi w mieście, poza miastem i na autostradzie. Każdą trasę testowany Yaris pokonał kilkakrotnie w trybie ECO, STANDARD i POWER. Po uśrednieniu wyników hybrydowy Yaris uzyskał w bezemisyjnym trybie elektrycznym 35,5% przejechanej drogi w cyklu mieszanym.

Dane uzyskane przez Politechnikę Krakowską

Z badań przeprowadzonych przez ekspertów z Politechniki Krakowskiej wynika, że nowy Yaris Hybrid oszczędza paliwo nie tylko w mieście, ale też na drogach podmiejskich i krajowych.

Yaris z napędem hybrydowym w mieście poruszał się w bezemisyjnym trybie elektrycznym (EV) przez 69,1% czasu jazdy. Na terenach podmiejskich silnik spalinowy był wyłączony przez 57,3% czasu. Średnio samochód korzystał z trybu EV przez 51,9% czasu jazdy.

Yaris Hybrid elektryczny przez 77% czasu jazdy w mieście w zimowych warunkach

Jeśli chodzi o dystans pokonany wyłącznie na silniku elektrycznym, Yaris najlepiej wypadł w mieście (54,8%) i na drogach podmiejskich (52,9%). W całym teście przejechał w trybie elektrycznym 23,7 km z 73,04 km, co stanowi 32,5% trasy.

Test RDE Toyoty Yaris Hybrid – badanie Politechniki Krakowskiej Udział bezemisyjnej jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym Tryb NORMAL
Trasa miejska Trasa podmiejska Cykl mieszany
Udział trybu EV w przejechanej trasie [%] 54,8% 52,9% 32,5%
Udział trybu EV w czasie przejazdu [%] 69,1% 57,3% 51,9%

Warto podkreślić, że częste korzystanie wyłącznie z silnika elektrycznego przełożyło się na niskie zużycie paliwa. Hybrydowy Yaris w mieście spalał średnio 4,14 l/100 km, a na terenach podmiejskich 3,62 l/100 km. Średnie zużycie paliwa na całej trasie zimą wyniosło 4,77 l/100 km.

Eksperci Politechniki Krakowskiej swoje badania przeprowadzali na trasie o długości 73,04 km w Krakowie, na drogach w okolicach Krakowa oraz na autostradzie, zgodnie ze standardami RDE. Przejazd wyznaczonej trasy zajął 96 minut.

Warunki badań Yarisa Hybrid

Oba zespoły – Politechniki Poznańskiej i Politechniki Krakowskiej – testowali Yarisa 4. generacji wyprodukowanego w 2020 roku. Samochód był wyposażony w napęd Hybrid Dynamic Force o mocy 116 KM oparty na 3-cylindrowym silniku 1,5 l. Auto zbudowane na wyjątkowo sztywnej platformie GA-B zapewniało bardzo dobre właściwości jezdne.

Badania odbyły się zgodnie z obowiązującymi procedurami WLTP, przewidywanymi dla testu RDE. Parametry pojazdu mierzone były na trasie obejmującej odcinek w ruchu miejskim, pozamiejskim oraz autostradowym (każdy z odcinków musiał mieć co najmniej 16 km). Udziały procentowe każdego z tych odcinków w całkowitej długości trasy były dokładnie określone, tak aby zachować obiektywność podczas pomiarów.

Napęd hybrydowy Toyoty

Hybrydy stanowią obecnie najważniejszy napęd w gamie Toyoty. W Polsce i w całej Europie już co druga Toyota to auto hybrydowe. Toyota w ciągu ostatnich 24 lat opracowała 4 generacje napędu hybrydowego i do dziś sprzedała ponad 15 milionów hybryd. Toyota i Lexus łącznie oferują 44 modele hybrydowe, a każdego dnia hybrydy obu marek pokonują łącznie 0,5 miliarda kilometrów.

Udoskonalane od ponad 2 dekad hybrydy Toyoty nie mają sobie równych pod względem zaawansowania, oszczędności, wydajności i wrażeń z jazdy. Dopracowanie każdego elementu i dbałość o najwyższą jakość produkcji przekładają się także na ich niezawodność.

W wyniku niskiego zużycia paliwa oraz ogromnej popularności, hybrydy Toyoty pozwoliły do dziś uniknąć emisji ponad 120 milionów ton CO2 do atmosfery.

Dowiedz się więcej

PROACE Platforma PROACE Platforma Poznaj nową zabudowę dostawczej Toyoty Toyota drugą najpopularniejszą marką w Europie Toyota drugą najpopularniejszą marką w Europie Sprawdź dane z Q1 2021 Toyota strategicznym udziałowcem firmy EODev Toyota strategicznym udziałowcem firmy EODev Dowiedz się więcej Toyota najpopularniejszą marką w Polsce Toyota najpopularniejszą marką w Polsce Zobacz dane PZPM za I kwartał Akio Toyoda Człowiekiem Roku Akio Toyoda Człowiekiem Roku World Car PERSON of the Year 2021 Elektryczno-wodorowy pociąg na ogniwa paliwowe Elektryczno-wodorowy pociąg na ogniwa paliwowe Dowiedz się więcej W Wałbrzychu ruszyły nowe linie produkcyjne W Wałbrzychu ruszyły nowe linie produkcyjne Inwestycje Toyoty w Polsce Mobilna klinika z napędem na ogniwa paliwowe Mobilna klinika z napędem na ogniwa paliwowe Dowiedz się więcej Toyota najcenniejszą marką Toyota najcenniejszą marką Zobacz ranking Automotive Industry 2021 Toyota Yaris Cross Adventure Toyota Yaris Cross Adventure Subkompaktowy SUV z napędem AWD-i Jak wybrać swój pierwszy samochód? Jak wybrać swój pierwszy samochód? Zasady, które pomogą przy wyborze pierwszego auta Co zrobić po zatankowaniu złego paliwa do auta? Co zrobić po zatankowaniu złego paliwa do auta? Pamiętajmy, nie zawsze oznacza to od razu tragedię